Empire State of Mind - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marloes Raaij - WaarBenJij.nu Empire State of Mind - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Marloes Raaij - WaarBenJij.nu

Empire State of Mind

Door: Marloes van Raaij

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 Juli 2012 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hee allemaal,

Wat een toffe reacties van iedereen. Lon en ik vinden het keigaaf dat jullie ons zo volgen.

Op dit moment zitten we knock-out in Washington D.C. na een aantal overweldigende dagen New York City. Het is echt op en top genieten. Natuurlijk begon het al goed met het concert van Norah Jones maar woensdag was het onafhankelijkheidsdag hier en zoals je verwacht pakken de Amerikanen dat groots aan. Overdag hebben we het rustig aangedaan vanwege de hitte en zijn we naar het Guggenheim museum geweest. The place to be voor mensen die gek zijn van kunst - dat was ik die dag ook plotseling kwam ik achter - en het was werkelijk de moeite waard. Er hingen schilderijen van Picasso tot aan Monet, van Karel Appel tot aan Van Gogh en er was een 3 delige expositie van een Nederlandse fotografe. Die was heel interessant omdat zij foto's had gemaakt, vooral in Bosnië net na- en tijdens de oorlog van personen op verschillende momenten door de jaren heen. Lonneke en ik waren echt geboeit door wat de foto's lieten zien, de veranderingen die mensen doormaken en die zo zichtbaar kunnen zijn. Dus absoluut de moeite waard.

Daarna gingen we de live sauna weer in en zijn we naar Grand Central Station gelopen, een gebouw wat indrukwekkend blijft (al is het maar om de loeiende airco's), aan het station ligt het Chrysler building wat je van dichtbij amper kunt zien omdat je nek niet zover naar achteren kan. Toen hebben we nog meer lopen stappen: Rockefeller Center, waar we de eerste cupcake hebben gegetem van de vakantie, Lonneke wilde haar jeugd herbeleven in de Legowinkel en daarna zijn we als een stel ramptoeristen zonder plan door de straten van New York gelopen om het ene na het andere flesje water te verslinden. Het hoogtepunt was natuurlijk het vuurwerk samen met miljoenen mensen verspreid over 20 blokken langs 11th ave vieren dat Amerika in 1776 onafhankelijk werd verklaart van de Britten. Wij waren, gelukkig, ruim op tijd aanwezig waardoor we eerst uren mensen hebben zitten kijken. New York zou een award moeten krijgen voor "beste plaats om rare figuren op te duiken" er loopt hier van alles rond! Het vuurwerk was schitterend, de sfeer van juichende en enthousiast klappende kijkers en de extreme veiligheidsmaatregelen waren voor ons een hele beleving. Safety first is overigens het thema van onze trip. Mensen zijn hier zo paranoïde als de pest, zo vlogen er 5 politiehelicopters rond bij het vuurwerk, leek het halve politiekorps van het land er rond te lopen, lagen er sluipschutters op de daken en kom je per definitie in de stad abnormaal veel politie tegen.

De laatste dag New York was heftig! We hebben letterlijk kilometers gelopen (hopelijk ook kilo's verloren ;) maar alleen zo kan je de stad op zijn best meemaken. We zijn door de binnenstraatjes van Greenwich Village gelopen waar het verboden is te toeteren, we zijn door de gezellige wijk TriBeCa gewandelt, SoHo hebben we onveilig gemaakt en zo kan ik nog wel even doorgaan. De nieuwe Freedom Tower was de moeite waard om te zien maar vooral het memorial museum van 9/11 was adembenemend. Zelfs wij werden er stil van. De honderden "missing person" a4tjes van familieleden opgeplakt op 1 muur, een totaal verscheurt brandweerpak van een overleden brandweerman, de namen van alle overledenen, de helden van de hulpdiensten en de impact die het heeft gehad op de wereld- poeh. Vervolgens zijn we ook naar de memorial site gegaan waar op de plekken waar de Twin Towers stonden nu grote momumenten zijn gemaakt waarbij alle namen staan van de mensen die zijn omgekomen bij de aanslagen. Wij waren echt sprakeloos.

Uiteindelijk zijn we 's avonds weer met yoghurtjes, worteltjes en brood in Central Park gaan zitten om alle joggers nog eens te bekijken (per minuut komen er zo'n 23 voorbij, we hebben ze getelt) en toen was het sluss. Onze beentjes hadden het gehad, onze neuzen waren knalrood en onze buiken gevuld - tijd voor douchen, opruimen, slapen en bijkomen. Tijd voor een nieuwe stad, een nieuw avontuur en nog meer hitte.

Anyway, New York is een plek naar mijn hart maar ik heb Frank (en ook Imke) belooft om niet met een Yankee thuis te komen dus dan maar alleen een T-shirt ;) en prachtige herinneringen. Wow!

Liefs
Marloes

• 07 Juli 2012 - 10:12

Pap:

Nou weer een daverend verslag van jullie belevenissen. Dat komt helemaal goed begrijp ik. Wat een mooie tijd mogen juliie beleven.
    Geniet er maar van.
    Love you capuc..... xxx

• 07 Juli 2012 - 17:46

Mel:

Super dames!! Echt leuk om te lezen, het kan niet vaak genoeg gezegd worden: GENIETEN GENIETEN en nog veel meer GENIETEN ;) enjoy xx

• 08 Juli 2012 - 08:03

Je Peetje Gerry:

Hé Marloes

Nou zeg wat een verhalen, ik lig soms in een deuk, wat kun jij het mooi vertellen. Ja ja dat is een échte van RAAIJ.
    Rare figuren?? die lopen hier ook genoeg
    hoor, ik ken er wel een paar.ha ha
    Ken ik je straks nog wel terug? bruin-rode neus-kilo's afgevallen-nog blonder? Jou lach ken ik uit duizenden!
    Wat een belevenis voor jullie, wat heerlijk dat je er zó van kunt genieten.Dat wordt wéér een foto-boek.Zo vliegt de tijd wel hé.
    Bij mij wordt het ook spannend...over 2 dagen kuikentjes...hoop ik? piep piep, je hoort weer wat van deze kiep! Liefs en een dikke kus, doe lonneke ook maar ha ha.

• 08 Juli 2012 - 20:24

José:

Hoi Marloes,
    Wat heb je weer een prachtig verhaal geschreven. Je hebt vele talenten Marloes! Op naar een nieuwe stad, geniet er van dames!
    Liefs José

• 09 Juli 2012 - 09:19

Marcel En Yolanda :

Hallo dames. We hebben (natuurlijk) al volop mailcontact gehad met Lonneke, maar nu even via de blog, naar jullie beiden toe. Heel fijn dat jullie genieten van het land aan de andere kant van de oceaan. Het enige minpuntje is misschien dat het er behoorlijk heet is, warmer dan dat kwakkelweer hier, maar ik hoor zojuist op het nieuws dat de hitte deze week wellicht zal verdwijnen aan de oostkust.
    Dubbel zo fijn genieten, nu Lonneke ook nog eens graduated is! Geweldig. Norah Jones hadden wij ook graag gehoord in Central Park, maar wij doen het wel met de cd speler..... Marloes, aan jouw manier van schrijven, kunnen wij wel zien dat je niet voor niets communicatie hebt gestudeerd; heel leuk!
    Heb het verder goed aldaar. Lieve groetjes, ook van Kamiel. Pa en ma.

• 09 Juli 2012 - 09:33

Mieke Van Chastelet:

Wauw meid wat een geweldig verslag van een ongelovelijke belevenis. Geniet er beiden van!! En zorg dat je daar ooit nog terug mag komen ; ) dus niet teveel misdragen

• 09 Juli 2012 - 18:48

Hellen:

He budy ;)

Super om te lezen hoe leuk jullie het hebben!

Geniet er nog maar van samen!!!! :)

Knuffels

• 10 Juli 2012 - 08:22

Rineke:

wat tof allemaal!
    heel veel plezier daar (maar dat lukt wel zo te lezen)!
    tot gauw!
    x

• 10 Juli 2012 - 14:55

Evelien:

Klinkt tof daar!!! Enjoy your time!!:D

• 11 Juli 2012 - 12:44

Ineke:

Net ingelogd op je Blog en je krijgt zin om naar de States te gaan. Zeker met dit herfstweer van vandaag.
    Ik lees dat jullie genieten en vreselijk veel zien. Past het nog allemaal op de harde schijf bovenin? Geniet van deze geweldige reis en zeker ook van Florida. Daar kunnen Noud en ik een beetje over meepraten. De Keys zijn echt de moeite waard. Pas wel op voor de krokodillen als jullie naar de Everglades gaan. Nog een heel fijne reis, we blijven jullie volgen.